Print

Autentyczność i pozytywne myślenie
przepisem na zawodowy sukces
Podsumowanie 3. spotkania w ramach
kampanii społecznej "Praca?Lubię to!"

13 czerwca odbyło się kolejne spotkanie w ramach kampanii społecznej „Praca? Lubię to!”, współorganizowanej z Uniwersytetem SWPS. Przeczytaj relację i zobacz zdjęcia! ⬇⬇⬇

Uczestników trzeciej odsłony kampanii „Praca? Lubię to!” nie zniechęcił ani ulewny deszcz, ani późna pora zakończenia warsztatów. Kolejne cztery inspirujące prelekcje   ekspertów ze świata nauki i biznesu przyciągnęły 13 czerwca do Uniwersytetu SWPS ponad 100 osób. I chociaż każdy z wykładów dotyczył nieco innych aspektów związanych z karierą zawodową, wniosek nasunął się jeden. Kluczem do sukcesu w pracy jest pasja, autentyczność, zaangażowanie oraz pozytywne nastawianie, które pozwala poradzić sobie nawet z największymi życiowymi wyzwaniami i trudnościami.

Pierwsza z zaproszonych prelegentów – dr Agnieszka Mościcka-Teske, psycholożka i wykładowczyni Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, przypomniała słuchaczom cytat noblisty, francuskiego pisarza Alberta Camusa: „Usuń ze swojego słownika słowo problem i zastąp go słowem wyzwanie. Życie stanie się nagle bardziej podniecające i interesujące.”  W trakcie swojego wykładu opowiedziała o psychologii pozytywnej, która coraz częściej uważana jest za naukę o szczęściu człowieka. Pokazała, jak ważne są nasze „perły w plecaku” – mocne strony, które pomagają nam radzić sobie z życiowymi trudnościami. Wśród nim wymieniła m.in. optymizm życiowy, poczucie koherencji, czyli wewnętrznej spójności, poczucie własnej wartości, inteligencję emocjonalną, lokalizację kontroli czy wreszcie osobowość prężną i perspektywę czasową, w jakiej każdy z nas funkcjonuje. Przywołując badania udowodniła, że nasze szczęście nie zależy od pieniędzy. Wskazała także na wagę wsparcia społecznego, czyli relacji z innymi ludźmi, które są źródłem naszej siły, zdrowia i dobrego samopoczucia. Wielokrotnie przypominała, że w każdej chwili swojego życia można zmienić sposób myślenia. A nasze pozytywne zasoby nie są wrodzone i nabyte raz na zawsze, lecz trzeba nad nimi ciągle pracować.

O konieczności zmiany perspektywy i przełamywaniu stereotypów mówił również kolejny z zaproszonych gości - Barbara Strójwąs, prezes Europejskiego Centrum Edukacji Młodych. Pomysłodawczyni projektu Generacja Z na co dzień wspiera młodych ludzi w odkrywaniu ich talentów i pasji, a pracodawców w łagodzeniu napięć pojawiających się w związku z trwającą od kilku lat zmianą pokoleniową. Podczas swojej prelekcji opowiedziała krótko o najważniejszych cechach 5 pokoleń funkcjonujących obecnie na rynku pracy – Budowniczych, Baby Boomersach, generacji X, Y oraz Z. Rozwiała kilka najbardziej błędnych przekonań odnoszących się do najmłodszych Polaków oraz pokazała, że kluczem do udanego rozwoju organizacji jest synergia pokoleń.

Ostatnie dwa wystąpienia, odbiegające od standardowych wykładów akademickich, wzbudziły szczególny entuzjazm wśród publiczności. Zaproszeni przez park technologiczny YouNick poznańscy przedsiębiorcy – Małgorzata Zbroja z pracowni GODny oraz Mateusz Gaca z Brisman Kawowy Bar na własnym przykładzie pokazali, jak ważne jest w życiu łączenie pracy z pasją. Współwłaścicielka rzemieślniczej pracowni chleba, miejsca w którym można kupić wyjątkowy, ręcznie robiony chleb, podzieliła się ze słuchaczami nie tylko swoim doświadczeniem zawodowym, ale także przyniesionymi specjalnie na spotkanie w SWPS bochenkami. W barwny sposób pokazała drogę, jaką trzeba przebyć od pomysłu do świetnie rozwijającego się biznesu, który jest po prostu drugim domem, czyli tzw. „chatą”. Opowiedziała również słuchaczom o inicjatywach kulturalnych podejmowanych przez pracownię i klientach, którzy często powtarzają, że chcieliby mieć taką fajną pracę. Zachęcała do wychodzenia poza utarte schematy, twierdząc, że nigdy nie jest za późno na zmianę zawodowej drogi i trzeba jedynie znaleźć w sobie odwagę i siłę do działania.

Jej przesłanie potwierdził przykład kolejnego gościa spotkania – najlepszego polskiego baristy Mateusza Gacy. Niespełniony student i były ulotkarz poprzez kolejne niepowodzenia i trudne doświadczenia życiowe i zawodowe krok po kroku budował swoją karierę, którą spokojnie można porównać do spełnionego „amerykańskiego snu”. W ciągu zaledwie dekady nie tylko odkrył swoją pasję i zamienił ją w zawód, ale także stworzył w Poznaniu miejsce, w którym pracownicy są zadowoleni z pracy, a zarobki nie są jej jedynym wyznacznikiem. Najważniejsze wnioski z jego prelekcji? Trzeba być autentycznym we wszystkim, co robimy i nigdy się nie poddawać. Bez względu na to, czym się zajmujemy i jak bardzo tego nie lubimy, warto patrzeć na swoją pracę szerzej, dostrzegać jej potencjał i szukać dobrych mentorów, od których możemy się uczyć wymarzonego zawodu.

 

Kolejne bezpłatne wydarzenie przygotowane przez YouNick oraz Uniwersytet SWPS - plenerowa impreza „Praca po urlopie? Lubię to!” - odbędzie się tuż po wakacjach, w sobotę 3 września na Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania. Organizatorzy już dzisiaj zapraszają na nią wszystkie aktywne zawodowo osoby w każdym wieku, które poszukają inspiracji, chcą się dalej rozwijać lub zmienić swoje podejście do pracy.

 

-> -> -> ZDJĘCIA: https://www.facebook.com/events/1019301261440842/

-> -> -> SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O KAMPANII: www.younick.pl/pracalubieto

 

---------------------------------

Kampania społeczna „Praca? Lubię to!” to wspólna inicjatywa parku technologicznego YouNick oraz Uniwersytetu SWPS. Celem akcji jest rozpoczęcie konstruktywnej dyskusji o konieczności tworzenia w polskich firmach i instytucjach innowacyjnych miejsc pracy oraz pokazywanie pozytywnych wzorców, dotyczących zarówno tworzenia przyjaznych przestrzeni do pracy, jak i relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym zrozumieniu, szacunku i życzliwości. Projekt jest skierowany do właścicieli, kadry zarządzającej oraz obecnych i przyszłych pracowników działających w Polsce firm i instytucji. Od maja do listopada br. w trakcie konferencji, warsztatów i szkoleń swoją wiedzą oraz dobrymi praktykami podzielą się eksperci ze świata nauki i biznesu, przedstawiciele firm oraz osoby, które pracują i żyją z pasją. Szczegółowe informacje o projekcie są dostępne na stronie www.younick.pl/pracalubieto, a także na profilach organizatorów na Facebooku.

Patronat honorowy nad kampanią „Praca? Lubię to!” objął Prezydent Miasta Poznania, a patronami medialnymi akcji zostali: dziennik Puls Biznesu, portal Odpowiedzialnybiznes.pl, dziennik regionalny Polska Głos Wielkopolski, magazyn Strefa Biznesu, gazeta i portal Naszemiasto.pl, telewizja WTK oraz portal Epoznan.pl.