Drukuj

2016/05/11

Inauguracja kampanii społecznej
"Praca? Lubię to!"
Podsumowanie wydarzenia organizowanego w YouNick

10 maja br. w YouNick wystartowała kampania społeczna „Praca? Lubię to!”, współorganizowania z Uniwersytetem SWPS. Przeczytaj relację, obejrzyj film i zobacz zdjęcia! ⬇⬇⬇

Inspirującym wykładom ekspertów ze świata nauki i biznesu przysłuchiwało się blisko 100 przedsiębiorców, pracowników oraz studentów. Uczestników wydarzenia powitała Dagmara Nickel, prezes parku technologicznego YouNick. O znaczeniu tworzenia przyjaznych miejsc pracy oraz konieczności przyciągania do nich aktywnych, pełnych pasji osób wspomnieli na początku konferencji Andrzej Białas, Dyrektor Gabinetu Prezydenta Miasta Poznania oraz dr Aleksandra Bagieńska-Masiota, prodziekan Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Ich krótkie wystąpienia poprzedziły pierwszą prelekcję, podczas której prezes YouNick wskazała na dwa najważniejsze problemy polskiej innowacyjności – feudalną strukturę zarządzania firmami oraz syndrom wypalenia dotykający obecnie ponad połowę aktywnych zawodowo Polaków. Pokazała także, że ogromne środki unijne z POIG, wpompowane w naszą gospodarkę w ostatniej dekadzie, nie zmieniły niskiej pozycji Polski w światowych i europejskich rankingach innowacyjności. Dlatego obecnie, aby mieć szansę na dalszy rozwój i konkurowanie z najlepszymi, należy przede wszystkim znacząco podnieść poziom zaangażowania polskich pracowników.

Jak wyglądają dobre praktyki w zarządzaniu zespołami pokazały uczestnikom konferencji prezentacje trzech firm, wzorcowych pracodawców w swoich branżach. Największe emocje wśród słuchaczy wzbudziło wystąpienie Magdaleny Dziewguć, Head of Google for Work CEE. Przedstawicielka jednej z najbardziej znanych na świecie marek stwierdziła, że większość polskich firm nie dostrzega zmian, jakie zaszły w ostatnich latach i znajduje się na zakręcie, którego może nie pokonać. Nowe technologie wymuszają nowe podejście. Jeden kierowca nie decyduje już o kierunku jazdy całego pojazdu. Przesiadamy się do modelu, w którym tego kierowcy nie ma, a o tym dokąd zmierzamy, decydują wszyscy na jego pokładzie w oparciu o coraz szybciej gromadzone i analizowane dane. Świat potrzebuje „smart creatives” – ludzi, którzy są analityczni i kreatywni zarazem, łamią schematy, mają kompetencje „łączenia kropek” i poprzez swoje działania zmieniają otoczenie i rzeczywistość. I takich właśnie osób poszukuje Google, zapewniając im optymalne środowisko do podejmowania wyzwań i realizacji zawodowej i osobistej. W dzisiejszym biznesie nie technologie są bowiem najważniejsze, ale ludzki talent, któremu trzeba dać przestrzeń do rozwoju.

Pracownicy są także na pierwszym miejscu w wizji i strategii Volkswagen Poznań, firmy od ponad 20 lat produkującej w Polsce samochody użytkowe i zatrudniającej blisko 7800 osób. O jej kulturze organizacyjnej oraz wyznawanych wartościach, wypracowanych na podstawie rozmów i wywiadów z pracownikami, opowiedziały w Złotnikach Ewa Golik oraz Katarzyna Salamończyk-Napierska. Obie panie pracują w liczącym obecnie ponad 190 osób dziale HR Volkswagena. Przygotowane i wdrożone w poznańskiej fabryce rozwiązania w zakresie zarządzania kadrami, Employer Branding oraz CSR skutkują rocznym wskaźnikiem rotacji poniżej 1% oraz najlepszym w koncernie indeksem zadowolenia pracowników.

Rotacją na poziomie poniżej 10% - bardzo niską jak na branżę IT - pochwaliła się także Magdalena Owsiana, przedstawicielka polsko-angielskiej spółki Cognifide. Założona 11 lat temu firma zatrudnia obecnie w Poznaniu, Londynie i Nowym Jorku prawie 250 osób i tworzy zaawansowane platformy marketingowe dla największych światowych koncernów. Podstawowymi wartościami firmy są zaufanie i transparentność. A wysokie zaangażowanie pracowników zapewnia realizowany w niej program „Feel Good @ Cognifide”, w którym ogromną wagę przykłada się m.in. do rozwoju zawodowego, dzielenia się wiedzą, wspierania pasji i zainteresowań, dobrowolnego wolontariatu oraz demokratyzacji procesów decyzyjnych.

O tym, dlaczego warto lubić swoją pracę oraz na czym polega job crafting, opowiadał w YouNick dr Jarosław Kulbat, wykładowca Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener. W swoim wykładzie „Konstruowanie pracy, konstruowanie szczęścia – perspektywa interwencji psychologicznej” zaprezentował metodę, która pozwala ludziom zwiększyć satysfakcję z już posiadanej pracy. Z kolei Tomasz Osięgłowski z poznańskiego biura Ultra Architects na przykładzie trzech nowoczesnych biurowców – siedziby Allegro, budynku Wiadomości Wrzesińskich oraz powstającego w Poznaniu Biurowca za Bramką - pokazał uczestnikom konferencji, jak ważne jest uwzględnienie potrzeb pracowników już na etapie projektowania przestrzeni biurowej.

Ostatni z prelegentów - Andrzej Tucholski, absolwent psychologii na Uniwersytecie SWPS, youtuber, konsultant i jeden z czołowych polskich blogerów, zainspirował słuchaczy do zmiany sposobu myślenia o pracy. Jeżeli będziemy postrzegali ją jako zabawę, to nie przepracujemy w życiu ani jednego dnia. Ciekawym akcentem jego wykładu były z pewnością eksperymentalne formy organizacji pracy, takie jak spokój, pozwolenie na hobby, onboarding i zabawa oraz elastyczność i podejście wynikowe.

Konferencja w parku technologicznym YouNick to zaledwie pierwsza odsłona kampanii „Praca? Lubię to!”. 24 maja w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Poznaniu odbędzie się kolejne bezpłatne wydarzenie – otwarty dla wszystkich zainteresowanych wykład dr Jacka Bucznego o motywacji oraz spotkanie z doświadczonymi praktykami biznesu – uhonorowaną tytułami „Kobieta Przedsiębiorcza Poznania i Wielkopolski 2015” Moniką Zygmunt-Jakuć z firmy Bez Owijania oraz Michałem Taisnerem, twórcą poznańskiego startupu farmaceutycznego Smart Pharma.

Szczegółowe informacje o wspólnym projekcie YouNick oraz Uniwersytetu SWPS są dostępne na stronach www.swps.pl/poznan oraz younick.pl, a także na profilach organizatorów na Facebooku.

Patronat honorowy nad kampanią „Praca? Lubię to!” objął Prezydent Miasta Poznania, a patronami medialnymi akcji zostali: dziennik Puls Biznesu, portal Odpowiedzialnybiznes.pl, dziennik regionalny Polska Głos Wielkopolski, magazyn Strefa Biznesu, gazeta i portal Naszemiasto.pl, telewizja WTK oraz portal Epoznan.pl.

 

FILM Z OTWARCIA:http://wtkplay.pl/video-id-25476-praca_lubie_to

ZDJĘCIA: https://www.facebook.com/events/230598057313947/